Fördomar

Fick ingen direkt feedback efter gårdagens inlägg så jag fortsätter väl lite så får ni höra av er allt eftersom istället om vad ni tycker och så :)

Tänkte ju som sagt bli lite mer öppen om mitt liv som rullstolsburen och vad det får för komplikationer mm. Tänker att det kan vara nyttigt för många där ute, även för dom som själva sitter i min sits för ni kommer också få lite tips och idéer med tiden om ni besöker mig här ofta :)
Så idag ska jag skriva lite om något som jag möts av varje dag, en massa fördomar. Nu för tiden är det inte så många som säger onödiga saker direkt till mig, antagligen är det väl för att jag är så van vid att det händer och därför bryr jag mig inte längre. Men däremot går det inte en dag utan att jag möts av en massa blickar och sådana irriterande saker.
Men det är inte bara det som är irriterande, utan det är också att vissa lärare som jag har haft under åren också beter sig riktigt illa. Jag menar, vuxna människor borde väl veta lite bättre? Kan ta ett exempel som var för ca ett år sedan, tänker inte skriva ut här vem och i vilket ämne det var. Men iallafall så var det första lektionen i det ämnet och allt går jättebra, tills slutet av lektionen då läraren kommer fram och frågar:
-Har du några svårigheter med det här ämnet? tror du att du kommer klara det här?
Gissa om jag blev riktigt irriterad! Visst att läraren kanske har frågor men jag menar, det där var ju i princip en dumförklaring av mig. Resten av kursen så var den här läraren väldigt speciell mot mig,  nästan "övertydlig" när det skulle förklaras något för mig. Så det var inte en jättekul kurs.
Jag som person är väldigt social och gillar att träffa nya människor, vilket som också har varit ett stort problem under åren. Har ju ett stort dataintresse så därför har det blivit att man börjar prata med nytt folk via Internet. Det har varit jättekul, men sen kommer det stora problemet. Jag berättar att jag sitter i rullstol, gissa vad som händer då? Jo, jag hör aldrig något från dom igen. Det är väl i princip i 2 av 10 fall som det har fortsatt bra efter att jag har berättat. Och vad bevisar det? Jo, att folk idag är så himla rädda för saker som inte är "som det ska" som dom uttrycker det.
Men vad som det ska? Finns det egentligen något som är rätt och fel? Nej! Utan anledningen till att det har blivit såhär är att folk har fått alldeles för lite information om sånt här. Dom vågar inte fråga utan drar egna slutsatser och det blir ju i dom flesta fall helt åt skogen! Var istället raka och fråga för jag lovar, vi är inte farliga bara för att vi råkar vara tvugna att sitta ner och inte kan gå som alla andra.
Hoppas att ni lärt er något av det här och som sagt, mig får ni gärna fråga saker! Mitt mål är att det här ska blir en sida för alla människor som faktiskt vill få mer info istället för att bara gå runt och snacka en massa onödigt skit.

Kommentarer
Postat av: Pinkpiercing - fotoblogg ♥

svar: samma här :)

va göru? :D

2011-05-24 @ 15:47:58
URL: http://pinkpiercings.blogg.se/
Postat av: EMMAS

allt bra? :D

2011-05-24 @ 15:54:19
URL: http://perssoneemma.blogg.se/
Postat av: EMMAS

härligt :D jo bara bra :)

2011-05-24 @ 15:57:57
URL: http://perssoneemma.blogg.se/
Postat av: jennifer

Vi såg en dokumentär om Jesper Odelberg på en lektion en gång. Den kanske intresserar dig något. En komiker som är rullstolsbunden och har bland annat spasmer. Han driver lite om folks fördomar kring rullstolsbundna och lite annat som folk finner främmande. Riktigt intressant faktiskt :)

2011-05-24 @ 17:14:03
URL: http://justmejennifer.blogg.se/
Postat av: jennifer

Lindansaren tror jag den hette men minns inte helt:)

2011-05-24 @ 17:16:11
URL: http://justmejennifer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0