Arbetsmarknaden

Hej! Blev tyvärr inget skrivande igår för jag fick så mycket annat att göra. Men tänkte skriva några rader nu och idag ska det handla om Arbetsmarknaden när det gäller funktionshindrade. Är ju 18 år och har bara ett år kvar i skolan, sen är det ju faktiskt dags för mig att få komma ut i arbetslivet.
Men i dagens samhälle är det verkligen inte lätt, inte för någon! Men absolut inte för oss som har någon form utav funktionshinder. Jag ska dela med mig utav några exempel som jag själv varit med om.
Det var när jag gick i 9:an första gången, då blev vi erbjudna att få sommarjobb vilket jag absolut ville ha :) Så vi fick berätta vad vi var intresserade av och sedan skulle dom återkomma och berätta var vi hade fått våran plats.
När den dagen kom, var jag jättespänd och såg verkligen fram emot det!
Vi fick varsitt kuvert med alla papper i och när jag öppnade så blev jag ärligt talat besviken! Vet ni varför? Jo för att det var absolut inget av det jag hade önskat, utan det var placering på ett dagcenter. Jag pratar absolut inte illa om dagcenter för att det är jättebra att det finns, men jag vet att det finns många på sådana ställen som egentligen inte ska behöva vara där.
Men jag gillade läget och försökte gilla läget, det var trots allt bara 3 veckor. Men den inställningen ändrades fort, det var faktiskt dom längsta veckorna i mitt liv. Jag satt dag in och dag ut och gjorde visitkort! Hur tjatigt blir inte det? Det var jättetrevligt folk och så men nej, här hörde inte jag in.
Så jag tog faktiskt kontakt med dom ansvariga på kommunen och ifrågasatte varför jag inte fick något som var lite svårare. Egentligen visste jag redan svaret men ville höra det från dom. Och det dom svarade på det var:
-Vi har försökt att hitta andra platser till dig, men tyvärr så var ingen annan intresserad.
Jag visste mycket väl att det var så men såklart så blir man otroligt sårad. Men idag tänker jag såhär, tänk vad dom missade som inte ville ta emot mig på dom andra platserna! Och tänk vad dom förlorar på det, dom vågar inte ens visa att dom vågar ha en funktionshindrad som jobbar hos dom. Jag förstår om vissa butiker och så är väldigt trånga, men i MÅNGA fall så går det! Det är bara att dom inte vågar, antagligen för att det skulle se "udda" ut. Så tänk er för alla företag vad ni gör och säger nästa gång! Ge alla en ärlig chans istället.
Sedan har jag ett litet exempel som faktiskt var för bara ca 3 månader sedan då jag började ringa runt och söka sommarjobb. Då slog det mig att jag skulle ringa ÅHLÈNS eftersom jag pluggar handel och det är det som jag vill göra i framtiden.
Så jag ringde dit och hon som jag pratade med var jättetrevlig och positiv från början och sa att det eventuellt skulle finnas platser till sommaren.
Men så kom det, jag var ju tvungen att berätta att jag satt i rullstol. Och gissa vad som hände? Jo hon ändrade hela sin attityd, då fanns det helt plötsligt absolut inga platser och hon bad mig söka vidare med väldigt dum attityd. Jag menar, är ni företag så himla rädda för att prova saker?
Så nu sitter jag här, snart sommarlov och har inget sommarjobb! Jättekul....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0